Alltså det hela är så ihoprörande så jag har svårt att förstå vad egentligen som gäller. Det verkar vara väldigt olika på olika klubbar och enligt polisens hemsida står följande:
"För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att man har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser. När det gäller enhandsvapen, det vill säga pistol eller revolver, krävs dessutom att man har uppfyllt poängfordringarna för pistolskyttemärket i guld. "
Om jag då blir medlem i en klubb och efter 6 eller 12 månader får en licens för ett vapen, vilka vapen finns det att rekommendera?
Har letat runt lite på internet och har sett att många lagt ett fint ord för t.ex Remington 700.
Efter att ha läst och tittat på dessa på bilder och småklipp verkar det ju vara ett väldigt trevligt gevär..
Hur är detta och likaklassade gevär att skjuta med? Eller det finns kanske andra eller mycket mindre gevär som man ska kika på som förstavapen?
Även kalibern kan förvirra mig lite. Du säger att .50 tum är ca 12.5 mm men vad är 308, 30-06, 30-30 och 300wm?
Vad betyder allt och hur vet jag vilka vapen jag ska välja mellan om jag ska skaffa ett eget gevär?
Tack ännu en gång för svaren!

Ps. Kullamannen, är du från nv Skåne?