www.vapenforum.se

På vapenforum.se så diskuteras alla typer av vapen såsom pistoler, pilbågar, gevär, knivar, blåsrör osv. och även jakt. Vapen är utrustning för krig, strid, jakt, tävling, skydd eller anfall.

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: långdistansskytte
InläggPostat: 12 feb 2009, 01:18 
Registrerad
Registrerad

vapen_i_ago: Det enda "vapnet" jag äger är det som ligger i besticklådan i köket.
Hej!
Jag är helt ny här inne och letar efter ett ställe där jag kan fråga lite om olika vapen, skytteklubbar och dylikt.
Jag är 23 år och har alltid under hela min uppväxt varit smått intresserad av vapen, i synnerlighet gevär och skytte, och gärna då på lite långdistans. Intresset har aldrig blommat upp förräns lite på senare år, och jag har aldrig hanterat eller använt något skjutvapen i den bemärkelsen (bortsett från att tömma några magasin på en skjutbana med en glock i 15 års åldern, samt skjutit salongsgevär i nåt år när jag endast var 10-12)
Jag vill inte bli placerad i någon grupp som en CS-inbiten vapenligist som bara måste få ett skjutvapen i handen omgående, ju större desto bättre!
Jag är inte alls den typ av person. Jag är intresserad på riktigt, och framförallt i kategorin prickskytte.
Jag kan allt som oftast finna mig själv sittandes och gå ingenom diverse pricksytt-filmer om och om igen, och bli mer och mer fascinerad för varje gång jag ser hur de räknar ut vind, avstånd, vilken kula som behövs och andra olika koordinater.
Jag är ännu en gång alltså ingen vapenligist. Jag vill lära mig på riktigt, precis allt om hur ett skott från 300 meter upp till 1500 meter måste planeras, och även prova på att skjuta med ett vapen som hanterar dessa avstånd. Om jag så bara skulle få skjuta 2 skott på en hel dag, så är det allt uträknande och planerande som jag är intresserad av. Lära hantera sig själv, sin andning och egen motorik och att överhuvudtaget kunna träffa på dessa avstånd, är väldigt intressant för mig.

Jag vill inte bli någon prickskytt, men jag vill prova på att skjuta på olika skjutbanor med längre avstånd och vapen som klarar av detta.

Är jag en fullkomlig idiot som överhuvudtaget tänker så här stort?
Finns det ställen eller skjutklubbar som passar för sånt här?
Bör jag istället köpa mig ett luftgevär och lägga mig i trädgården och skjuta i en metallburk?

Trevliga och givande svar mottages tacksamt!

Hälsn Tobias

Inläggsrubrik: Re: långdistansskytte
InläggPostat: 12 feb 2009, 08:28 
Användare
Användare
Användarvisningsbild

vapen_i_ago: Skinnpistol som är licensfri och livgivande.
Börja med att kontakta din lokala skytteklubb.
Där kan du få en fast grund att stå på. (50-200-300m skytte)
Det är mycket harvande på banan innan du behärskar skyttet.
Man kan inte fuska sig till att bli en bra skytt utan det är träning och åter träning som gäller.
Massor av tomhylsor skall tillverkas, inget annat gäller.
/Rune 8-)

InläggPostat: 13 feb 2009, 06:47 
Registrerad
Registrerad

vapen_i_ago: Det enda "vapnet" jag äger är det som ligger i besticklådan i köket.
Jag förstår.

Nu blir det en himla massa frågor! Hoppas någon har ork till att svara på en del..

Vilka gevär skjuter man med normalt som nybörjare på en skytteklubb? Kan det stämma att man börjar så nätt med en .22 (salongsgevär?) som jag lånar av dem?

Hur går resten till? Är det fri träning mellan vissa öppettider hela tiden då man kan, som sagt, tillverka tomhyslor, eller man får komma dit och träna kanske en gång i veckan i 30 min?
Hur fungerar en skytteklubb?

Ska man träna och går in för det hela, vill jag ju givetvis kunna ligga ex antal timmar i månaden och skjuta hur mycket jag vill utan att det finns några gränser...

Är man tvungen att tävla för att man går med i en skytteklubb, eller man kan välja enbart träning och åter träning till man känner sig manad att provskjuta lite mer seriöst?

Jag har alltså ingen aning om någonting, och innan jag kontaktar en skytteklubb vill jag gärna ha så mycket information på fötterna som möjligt om hur allting fungerar.

Undrar också lite allmänt annars om vapen. Var går gränser för grovkaliber? Och vilka slags vapen får man skjuta med på en prickskyttebana?
Finns det liksom gränser, eller jag avgör helt och hållet själv vad jag vill skjuta med?
Kan man för exempelvis om ett halvår komma med en egen licens och ett rejält vapen och helt sonika använda detta att både träna och tävla med?

Jag har alltså ingen aning, och vill som sagt väldigt gärna lära mig mer om allting.

Tack på förhand!
Mvh Tobias

InläggPostat: 13 feb 2009, 19:03 
Användare
Användare
Användarvisningsbild

För det första så är det inga "salongsgevär" utan korthållsgevär. samma kaliber .22
Ett salongsgevär väger max 2,5 kg och är ofta delbart eller väldigt litet.
Ett korthållsgevär väger ca 5kg eller mer och är gjort för precisionsskytte.
När det gäller föreningar så brukar det vara 1-2 träningsdagar per vecka ca 2-3 timmars träning.
Att skjuta hur mycket man vill betyder oftast eget vapen.
För licens gäller (i vår klubb) 1 års medlemskap, aktivt deltagande, 18 år, samt skjutit guldmärkesfodringarna som jag inte kan när det gäller gevär.
Man är inte tvungen att tävla som medlem, men det är att föredra för då måste man prestera för placering.
Allt under 20mm är finkaliber men man brukar säga att kaliber .50 är max på civila skjutbanor.
Kal .50 är en halv tum eller ca 12,5 mm.
Det är oftast bara militären som har "prickskyttebanor".
Det finns massor av regler för vapeninnehav. Kolla länken.
http://www.jagareforbundet.se/juridik/l ... efault.asp

/Rune 8-)

InläggPostat: 14 feb 2009, 08:26 
Återkommande
Återkommande

vapen_i_ago: REMINGTON 700 POLICE 308 BRNO ZBK 110 5,6*50R MAGNUM +EN HAGELBOCK OCH EN BRNO 22
Jag föreslår att du dels kontaktar närmaste skytteklubb och även tar kontakt med studiefrämjandet eller liknande för en jägarexamenskurs.Det behövs ju inte för att provskjuta på bana men på en sådan kurs får man bland annat lära sig vapenhantering och vapensäkerhet,som kan vara bra grundkunskaper att ha även om man inte tänker jaga eller ens köpa vapen utan bara provskuta lite som du säger.Att man sedan lär sig en massa om djur,natur och viltvård gör väl inget,för det är en väldigt nyttig utbildning.Sedan att man träffar flera likasinnade och även andra trevliga människor är både roligt och nyttigt.Jag kan nästan garantera att du inte kommer att ångra att du gått en sådan kurs även om du inte tänker bli jägare eller prickskytt.Jägarexamen borde alla gå för att få lite naturkunskap.

InläggPostat: 16 feb 2009, 05:08 
Registrerad
Registrerad

Alltså det hela är så ihoprörande så jag har svårt att förstå vad egentligen som gäller. Det verkar vara väldigt olika på olika klubbar och enligt polisens hemsida står följande:

"För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att man har varit aktiv medlem under minst sex månader i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser. När det gäller enhandsvapen, det vill säga pistol eller revolver, krävs dessutom att man har uppfyllt poängfordringarna för pistolskyttemärket i guld. "

Om jag då blir medlem i en klubb och efter 6 eller 12 månader får en licens för ett vapen, vilka vapen finns det att rekommendera?

Har letat runt lite på internet och har sett att många lagt ett fint ord för t.ex Remington 700.
Efter att ha läst och tittat på dessa på bilder och småklipp verkar det ju vara ett väldigt trevligt gevär..

Hur är detta och likaklassade gevär att skjuta med? Eller det finns kanske andra eller mycket mindre gevär som man ska kika på som förstavapen?

Även kalibern kan förvirra mig lite. Du säger att .50 tum är ca 12.5 mm men vad är 308, 30-06, 30-30 och 300wm?

Vad betyder allt och hur vet jag vilka vapen jag ska välja mellan om jag ska skaffa ett eget gevär?

Tack ännu en gång för svaren! :)

Ps. Kullamannen, är du från nv Skåne?

InläggPostat: 16 feb 2009, 09:30 
Användare
Användare
Användarvisningsbild

När det gäller vapenval så skall du ta kontakt med skytteklubben först för att få reda på vilka dicipliner som klubben representerar.
Remington 700 är ett bra val när det gäller jaktvapen.
Oftast när det gäller nationellt banskytte så är det kaliber 6,5x55 som gäller.
Kan vara 22:an också när det gäller korthållsskytte.

Att kalibrarna förvirrar dig är inte konstigt för det är en blandning av amerikanska Tummått och europeiska mm. 30-06 = kaliber 0.30" (7,62 mm) uppfunnen 1906 är bara ett exempel på förvirring.
http://www.skyttesport.se/
Kolla denna länk och kontakta dom inna du fortsätter.
/Rune 8-)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]